lördag 7 juli 2012

Bebisviltspår

Myran och Jagge har båda två gjort debut idag! Dom har nämligen provat på blodspår för första gången! =)
Jag var ute i förmiddags och la tre spår, ett åt Teddy på ca 400 meter, ett till Myran på ca 10 meter och Jagge fick storspåret på 5 meter! ;-)
Medans spåren fick ligga och dra sig åkte jag och Monica ut på en skogspromenad. Jag hade alla förutom Myran med mig, då hon visade tecken på hälta senast igår. Då får man vara hemma och vila upp sig!
Det blev en väldigt kvav skogspromenad. Trots att solen var i moln blev vi sådär äckligt kvav-svettiga som man blir när det ligger åska i luften. Men vi var ute i en och en halv timme och efteråt känns det alltid lika skönt! =)   Skogspromenerade hundar = nöjda hundar!
Därefter åkte vi hem och vilade en halvtimme innan vi allihopa (jag, husse, Teddy, Jagge, Myran och Jaffa) åkte ut för att gå blodspåren.
Först ut var Teddlan, den gamla veteranen! ;-)    Han spårade jättefint idag, tappade dock bort sig strax innan slutet. Jag klandrar honom inte då jag såg att det var ett vildsvins-stråk jag lagt spåret genom... När jag fått in honom på spåret igen hade han inga problem att hitta slutet och sin älskade rådjursklöv! Teddys största lycka! <3

Sen fick det bli Myrans tur. Innan vi tog henne till sitt spår fick hon nosa på Teddys klöv så hon visste vad hon skulle leta efter. Vi ledde henne fram till spårets början och sen var det bara att vänta och se vad som skulle hända. Men vilken tjej! Hon spårade väldigt metodiskt och var riktigt duktig! Det tog inte alls lång tid innan hon hittade sin klöv tio meter längre fram.





Sist ut var lilla Jagge med sitt 5-metersspår. Han förstod först ingenting, jag gick före honom i spåret och visade vägen. Väl framme vid klöven blev det dock spännande! Vilken häftig grej, tyckte han! "Den vill jag leka med!"










Med en sån rolig belöning i slutet tar det nog inte lång tid innan Jagge förstår vad det hela går ut på! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar