söndag 10 juni 2012

Balans

Ja balansen mellan aktivitet och passivitet, balansen i flocken, balansen i livet... All balans är viktig när en liten valp kommer in som ny famlijemedlem. Jag har försökt tänka på att "lagom är bäst" när jag gör något med Jagge, vare sig det är lek, hantering, "träning" mm. Än så länge tränar vi inte i den bemärkelsen, utan det är lekträning som gäller. För nog kan han leka alltid! Med allt! Och det är toppen! Det är en enorm fördel med en valp/hund som busar med allt. Förstå vilka belöningsvariationer jag kan ha i träningen sen! =)   Och det bästa är att han bara har varit hemma i två dygn så jag har massor kvar att upptäcka och lära om honom.
Flocken har accepterat Jagge väldigt bra. Han och Myran har hittat varandra i leken. Än så länge leker dom lugnt med varandra, men vi bryter ändå när vi anser att de har busat färdigt.


Idag var Jagge med på sin första långpromenad i skogen. Självklart gick han inte mycket själv, utan han fick sitta i min famn och spana på världen därifrån. Hela gänget var med ut. Husse, Teddy, Myran, Jaffa, Jagge och jag och så var även Johanna, Tequila och Frodo med. Så vi var ett rejält gäng! =)



                                                   Han var så lugn och cool i skogen! =)

Vi har påbörjat inkallningsträning och än så länge lyssnar han väldigt bra! Visserligen kallar jag bara på honom när han redan är på väg mot mig, som man ska göra i början. Och så får han beröm och godis och då går den lilla svansen som en propeller på honom! ;-)
Idag blir det inte mycket mer aktivitet, lite lek senare och kanske nån hanteringsövning. Just nu är det en väldigt nöjd och trött pappis-valp som sover vid mina fötter tillsammans med "storebrorsan" Teddy! =)
Mattes två små hjärtan! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar