tisdag 12 juni 2012

Spårning på schemat!

Full fart hela dagen! Vaknade kl 5 imorse av någon som ville ut för att göra sina morgonbehov. Framsteg, då han tidigare mornar har väckt mig senast kl 4! =)  
Och istället för att göra som jag brukar göra när jag vaknar sådär hemskt tidigt (vilket är att återgå till sängen ganska snart för att sova minst ett par timmar till ;-)) så höll jag mig vaken och åkte mot skogen! En liten morgonpromenad med alla fyra hundarna i den stilla Ödebyskogen... tills det kom en tjej med en golden retriver längre fram. Teddy och Myran fick koppel på, Jagge åkte upp i famnen och Jaffa... ja, det är ju Jaffa, hon går aldrig fram till någon. Jag tog alla fyra hundarna och vek av från stigen ca 5 meter för att hon skulle kunna passera. Vad gör människan då?? Jo, släpper fram sin hund i sitt flexikoppel! Hallå?? Myran skällde ju som en tok, dom övriga hade jag kontroll på, men ändå! Hur tydlig ska man vara när man inte vill att hundarna ska hälsa på varandra? Vad trött man kan bli...
Nåja, efter morgonpromenaden la jag ett blodspår åt Teddy som han skulle få ta senare. Det var så längesen nu och han tycker ju att det är såååå kul! =)

Väl hemma igen lyckades jag få fram städtanten i mig! ;-)     Medans hundarna vilade städade jag ur bilen på alla filtar, handdukar och plädar och slängde in i tvättmaskinen, plockade ihop allt skräp som skulle till soptippen, dammsugade och plockade iordning här hemma.
Sen bar det iväg till soptippen och därefter spårskogen! Teddy blev såå lycklig när han förstod vad som var på gång! Och han spårade alldeles underbart idag! <3   Jobbade verkligen med nosen nere bland allt blåbärsris. Och väl framme vid klöven var han stolt som en tupp!

                                                            Mattes underbaraste! <3

Efter spårningen blev det raka vägen till Askersund för att hälsa på mamma, moster och kusin Ella som ville träffa Jagge. Det blev gott fika och en del prat! =)    Hundarna fick sig lite smaskens i form av grädde och vaniljsås, det är grejer det! ;-)    Jagge somnade som en stock och sov sen hela vägen hem i bilen. När vi kom hem såg det istället ut såhär:

                                         Då var vi utvilade igen och hade energi till att busa! ;-)

Det roliga är att även om Jagge är i full färd med att busa med Myran, så väljer han att leka med mig om jag kommer emellan och erbjuder honom lek! Helt fantastiskt! =)
Vi har fortsatt med klickandet idag och ökat på svårighetsgraden lite ytterligare. Hittills har jag klickat för ögonkontakt, men idag kände jag att han var så pass säker i sig själv att vi kunde gå vidare. Så jag bestämde mig för att klicka när han satte sig ner för att påbörja sitt-träning. Det tog inte många klick innan det var förstått! ;-)    Så jag nöjde mig där för idag och fortsätter imorgon igen. Imorgon ska vi även till klubben för första gången och kanske gå igenom någon tunnel eller två.
Nu har hundarna ialla fall tagit kväll här hemma:

                                                                  Tuff dag idag! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar