måndag 11 juni 2012

Klickerträning påbörjad

Idag har vi haft en väldigt lugn dag, jag och hundarna. Husse åkte ju tidigt till jobbet, vi andra tog sovmorgon! =)   Klockan 10 vaknade jag av att mamma ringde. Tur hon ringde, annars hade jag väl sovit än! ;-)
Upp och ut med alla hundarna i trädgården (förutom Teddy, det regnade ju!). Teddy tog jag på en kort, kort promenad så fort det blev uppehåll. Väldigt bra träning för lilla Jagge att bli lämnad några minuter (dock med Myran och Jaffa hemma). Han verkar ta det med ro att bli lämnad hemma med dom andra hundarna i alla fall.
Skönt det! =)

Ja, och så har vi börjat så smått med inklickning idag! Klick-godis, klick-godis, klick-godis osv. 30-45 sekunder, sen tog vi paus. Nästa gång (kanske 1 timme senare ungefär) klickade jag så fort han tog ögonkontakt med mig. Och det är så långt vi har kommit idag! Har klickat vid 4 olika tillfällen under dagen när han har varit pigg och alert. Bara att fortsätta likadant imorgon!

När så husse kom hem tog vi bilen, hämtade Johanna och hennes hundar och begav oss ut i skogen en timme. Jagge mestadels i min famn såklart. Underbar måndagkväll i ödebyskogen!

Sammanfattning av Jagges "träning" idag:

*Ensamhetsträning 2x5 minuter (med Myran och Jaffa hemma). Gick mycket bra, hörde inget gnäll vare sig när jag gick iväg eller när jag kom tillbaka.

*Klicker 4x45 sek. Första tillfället enbart klick-godis, klick-godis osv. Övriga tillfällen klick vid ögonkontakt. Kopplade ihop ögonkontakten med klicket väldigt fort!

*Skogspromenad 1 h. Sammanlagd promenadtid för Jagge ca 5 min. Därutöver var det mattes famn som gällde, trots att vi kanske hade lite olika åsikter om det.... ;-)

*Socialträning 2x1 min. Träffat på några grannar som ville hälsa. Jagge är väldigt glad i människor som kommer fram och pratar med honom! =)

*Hantering. Klippt två klor, kollat tänderna, plockat första fästingen (usch!), kollat öron, torkat ögon. Allt fördelat på flera gånger under dagen.

*Lek och gos oräkneliga gånger under dagen! ;-)    Favoritlek än så länge är överlägset dragkamp!

Ja, det var våran dag i korta drag.
Imorgon ska nog Teddy få gå ett blodspår. Då blir han glad, det är bland det bästa han vet! =)
Därefter ett besök i Askersund hos mamma och moster. Dom vill ju träffa lilla Jagge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar